شات قهوه

شات قهوه و یا به عبارتی شات اسپرسو ، به حجم معین و مشخصی از نوشیدنی قهوه گویند که در لیوان های مخصوص خود سرو می شود . اسپرسو در فرهنگ ایتالیا ، به یک فنجان کوچک با یک نوشیدنی معطر گویند که به نوعی برای پذیرایی و ایجاد حس و حال خوب در مهمان به کار می رود . طعم آن رویایی و تند بوده و قابل مقایسه با هیچ چیز دیگری نیست . تهیه اسپرسو در حدود سال ۱۹۰۰ در میلان ( ایتالیا ) رایج شد و از آنجا راهپیمایی پیروزمندانه خود را به سایر کشور های جهان آغاز کرد . کلمه اسپرسو از کلمه ایتالیایی espressamente گرفته شده است . این نام از این واقعیت گرفته شده است که اسپرسو یک نوشیدنی تازه تهیه شده است که به صراحت برای یک مهمان و به درخواست او تهیه می شود . کلمه دومی که وارد شده است pressione به معنای فشار است . این قسمت از کلمه نشان می دهد که اسپرسو تحت فشار تهیه می شود . غالباً فرض بر این است که این کلمه ربطی به اکسپرس دارد ، یعنی آماده سازی سریع . این اشتقاق نام نادرست است ، بنابراین املای Expresso اشتباه است .

نحوه ی سرو شات

شکل سرو شات اسپرسو
اسپرسو در یک فنجان از قبل گرم شده با ظرفیت ۴۰ میلی لیتر سرو می شود. فنجان حاوی ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر اسپرسو از جمله کرم است. اسپرسو اغلب با شکر میل می شود و با یک لیوان کوچک آب سرو می شود.

چگونه می توان اسپرسو تهیه کرد؟
قهوه روش های مختلفی برای تهیه اسپرسو وجود دارد. مهم نیست که از کدام روش برای تهیه اسپرسو استفاده می شود، یک کرم اسپرسو خوب ضروری است. این علامت کیفیت یک اسپرسوی خوب است. کرم یک فوم متراکم و قهوه ای طلایی است که از روغن، دی اکسید کربن و پروتئین تشکیل شده است. حداقل فشار ۶ بار برای تشکیل کرم مورد نیاز است. با توجه به ترکیب خامه، می توان در مورد تازگی بو داده و عصاره گیری آن نتیجه گیری کرد.

تهیه اسپرسو در منزل
تهیه اسپرسو در خانه

تهیه یک اسپرسوی خوشمزه و خوش طعم در منزل امکان پذیر است. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که در قیمت خرید تجهیزات لازم، درجه آسیاب بهینه و همچنین طعم اسپرسوی قهوه آماده شده متفاوت است.

قبل از تهیه قهوه، ابتدا باید قهوه اسپرسوی مناسب را در کافی شاپ خریداری کنید. اگر قهوه به صورت آنلاین خریداری شود، انتخاب چندگانه است. علاوه بر شدت فرآیند برشته کردن، کشت دانه ها و قیمت مناسب نیز برای کشاورزان قهوه مهم است. قهوه تجارت منصفانه و قهوه ارگانیک انتخاب های ممکن در اینجا هستند.

در صورت امکان، قهوه اسپرسو باید درست قبل از آماده سازی آسیاب شود تا عطر خود را حفظ کند. در یک ماشین تمام اتوماتیک، این مرحله در دستگاه ادغام می شود. یک آسیاب قهوه برای آماده سازی در دستگاه حامل الک یا قابلمه موکا لازم است.

خرید اسپرسو سخت نیست، اما تهیه آن بسیار دشوار است. آیا این گفته صحیح است؟ نه! تهیه قهوه اسپرسو جادوگری نیست، بلکه یک تجربه لذت بخش و معطر است.

انواع اسپرسو

پورتافیلتر (دستگاه حامل صفحه)
porta-filter با کمی تمرین، یک دستگاه حامل غربال درست مانند تعطیلات گذشته در ایتالیا یک اسپرسو را تداعی می کند. اسپرسو – شرح کلاسیک ایتالیایی.

مقدار پودر قهوه مصرفی یکی از فاکتورهای مهم برای دستگاه حامل صفحه است. سوال تعیین کننده در اینجا این است که با چند گرم صافی اسپرسو باید پر شود. حدود ۷ گرم قهوه اسپرسو آسیاب شده برای یک اسپرسوی ساده به عنوان یک راهنما در نظر گرفته می شود. پودر به اصطلاح با دستکاری محکم روی آن فشار داده می شود. برای آماده سازی، دستگاه باید حداقل فشار ۹ بار داشته باشد. این فشار برای کرم زیبایی که باعث می شود رویای بلا ایتالیا را در سر داشته باشید لازم است. در طول فرآیند دم کردن، ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر اسپرسو باید در ظرف ۲۵ تا ۳۰ ثانیه در فنجان تولید شود.

آماده سازی نیاز به تمرین دارد و بر خلاف دستگاه تمام اتوماتیک یا قابلمه موکا کمی بیشتر طول می کشد. با این حال، شکل آماده سازی اجازه می دهد تا تنوع بیشتری از نظر طعم و شدت اسپرسو ایجاد شود.

می‌خواهید اکنون در فیلتر پورتا خود چند شات اسپرسو درست کنید؟ به مجموعه عظیم ما از ➽ دانه‌های قهوه اسپرسو از روستر ممتاز نگاه کنید.

تمام اتوماتیک
قهوه ساز تمام اتوماتیک قهوه ساز تمام اتوماتیک می تواند انواع قهوه را تهیه کند. دارای سیستمی است که می تواند دانه های قهوه را آسیاب کند. بنابراین، برای دستگاه قهوه ساز تمام اتوماتیک نیازی به آسیاب قهوه اضافی نیست. آب موجود در دستگاه توسط یک بخاری جریان مداوم تا دمای مورد نیاز گرم می شود و سپس قهوه دم می شود. یک دستگاه تمام اتوماتیک پودر قهوه تازه آسیاب شده را به طور کامل به صورت خودکار داخل دستگاه فشار می دهد. فشار در طول فرآیند دم کردن نیز اعمال می شود. فشار دستگاه ها بین ۷.۵ تا ۹ بار است.

با ماشین های تمام اتوماتیک، تغییرات، به عنوان مثال. با فوم شیر، با لمس یک دکمه نیز قابل تهیه است. برای کار با ماشین تمام اتوماتیک تمرین لازم نیست، زیرا همه چیز با فشار یک دکمه کار می کند.

شما یک دستگاه تمام اتوماتیک دارید و به دنبال لوبیا مناسب هستید؟

به مجموعه ➽ دانه قهوه ما برای دستگاه های قهوه تمام اتوماتیک نگاهی بیندازید.

قابلمه موکا
Mokka Pot پارچ های ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم روشی مقرون به صرفه برای تهیه قهوه اسپرسو در خانه است. با کمک این پارچ می توان اسپرسو را بدون دستگاه تهیه کرد. گلدان در سال ۱۹۳۳ توسط آلفونسو بیالتی اختراع شد و نام موکا-کان را به آن داد. امروزه عمدتاً به آن اسپرسوساز یا اسپرسو دیگ می گویند. اصطلاح موکا پات ربطی به شکل تهیه موکای ترکی یا یونانی ندارد. از این رو املا با یک “ک” است.

آب در قسمت پایینی کوزه تا درست زیر شیر اطمینان پر می شود. برای آماده سازی، پودر قهوه درشت آسیاب شده را در داخل ظرف پر می کنند و سپس روی آن فشار نمی دهند. قابلمه را می توان روی اجاق گاز یا اجاق گاز قرار داد. بخار تولید شده توسط آب در حال جوش فشاری ایجاد می کند که اسپرسو را از طریق رایزر منتقل می کند. فشار در این کوزه ها، در ۱.۵ بار، برای تشکیل کرم بسیار کم است.

بنابراین، محصول نهایی این نوع آماده سازی اغلب به عنوان اسپرسو در نظر گرفته نمی شود، زیرا کرم مشخصه وجود ندارد. با این حال، در حال حاضر موکا پات ها در بازار وجود دارند که دارای شیر کرما هستند که به اسپرسو کمک می کند تا خامه بخورد.

آیا می خواهید مقداری موکا تهیه کنید؟ به مجموعه ➽ Moka Pot ما نگاهی بیندازید.

انواع اسپرسو – کاپوچینو – آمریکانو
انواع اسپرسو – کاپوچینو – آمریکانو

قهوه باریستا در خانه

مثل یک باریستا اسپرسو درست کنید؟ با دانه های قهوه مناسب، دانش و چند ترفند این امر امکان پذیر است. هر یک از فرم های آماده سازی مزایا و معایب خود را دارد. روش مورد استفاده بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. فرم های آماده سازی به سختی با زمان دم کردن واقعی متفاوت است. همه آنها بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد.

صرف نظر از اینکه از چه روشی برای تهیه اسپرسو استفاده می شود، می توان از آن برای تهیه نوشیدنی های مختلف با افزودن مواد دیگر استفاده کرد.

شات اسپرسو
Espresso Shot برای یک اسپرسوی عالی به حدود ۷ گرم قهوه و ۲۵ میلی لیتر آب نیاز دارید. رنگ های فندقی، عطر شدید، طعم خامه ای و ملایم، در یک فنجان اسپرسو با دیواره ضخیم سرو می شود. در ایتالیا، اسپرسو را به سادگی un caffè می نامند (نام کامل آن قهوه اسپرسو است)، و باید آن را در چند جرعه بنوشید – بعد از شام و در طول روز لحن را تنظیم می کند.

اسپرسو کورتادو
اسپرسو کورتادو اسپرسویی است که ۱:۱ با شیر بخارپز شده “برش” شده است. به همین دلیل نام خود را گرفت. از اسپانیا می آید و کورتادو به معنای “برش” است. ابتدا اسپرسو را در یک فنجان کمی بزرگتر بریزید. سپس به همین مقدار شیر داغ اضافه کنید و نوش جان کنید.

کافه آمریکایینو
Cafe AmericanoA Cafe Americano یک اسپرسوی است که آب گرم به آن اضافه می شود. اسپرسو را در یک فنجان کمی بزرگتر بریزید. سپس حدود سه برابر آب داغ (۹۰-۱۰۰ میلی لیتر) اضافه کنید و مدت کوتاهی هم بزنید.

و در حال حاضر کافه آمریکایینو شما است.

کاپوچینو
کاپوچینو ابتدا فنجان کاپوچینو را با آب داغ گرم کنید.

سپس ۳۰ میلی لیتر اسپرسوی تازه دم شده را داخل فنجان بریزید.

این با ۶۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر شیر کف زده دم کرده است. سپس هم بزنید و لذت ببرید.

لاته ماکیاتو
Latte Macchiato برای لاته ماکیاتو کلاسیک، حدود ۱۰۰ میلی لیتر شیر را در یک لیوان مقاوم در برابر حرارت (۱۸۰-۲۰۰ میلی لیتر) کف کنید.

سپس یک عدد اسپرسو را با دقت داخل لیوان بریزید. و Latte Macchiato شما آماده است.

کافه لاته
کافه لاته برای یک کافه لاته، به یک فنجان کاپوچینو، یک اسپرسو، شیر داغ و مقداری کف شیر نیاز دارید.

ابتدا اسپرسو را داخل فنجان بریزید.

سپس شیر داغ را روی اسپرسو بریزید.

با این حال، اطمینان حاصل کنید که حدود یک سانتی متر فاصله تا لبه باقی مانده است. حالا مقداری کف شیر به بالا اضافه کنید – کافه لاته شما آماده است.

کافه کان پانا
این محصول اسپرسو قهوه ای است که با خامه فرم گرفته سرو می شود. ابتدا اسپرسو را به مقدار دلخواه دم کنید. سپس خامه را بزنید تا سفت شود و با قاشق روی قهوه را بپوشانید. و Caffe Con Panna شما آماده است.

کافه ماروچینو
Caffe Marocchino این یک قهوه معطر با منشا مراکشی است.

یک خلاقیت فوق العاده با ادویه های زیاد.
از ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری دانه اسپرسو تازه آسیاب شده، ۱ قاشق چایخوری دارچین، ۱/۲ قاشق چایخوری زنجبیل، ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل آسیاب شده، ۳ عدد میخک آسیاب شده یا خرد شده و ½ قاشق چایخوری جوز هندی رنده شده استفاده کنید. البته می توانید ادویه ها و مواد دیگری مانند بادیان، هل، رازیانه، کنجد، بادام، گردو یا برگ بو را اضافه کنید.
سپس همه ادویه ها را خوب مخلوط کرده و در صورت لزوم با همزن پودر کنید.
حالا آب، دانه های اسپرسو آسیاب شده و حدود ۲ قاشق غذاخوری از مخلوط ادویه را در قابلمه ای بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
در صورت لزوم، قهوه را فیلتر کنید و بعد از آن لذت ببرید!

قهوه کورتو
Coffee Coretto این محصول اسپرسو با برندی ایتالیایی است.

برای این کار بهترین لیوان اسپرسو مناسب است. برای دو وعده به دو قسمت اسپرسو تازه آماده و براندی ۴cl نیاز دارید. ابتدا لیوان ها را گرم کنید. سپس براندی را به دو لیوان تقسیم کرده و هر کدام یک اسپرسو بریزید. مقداری شکر قهوه ای بپاشید و لذت ببرید.

اگر از امتحان کردن آن لذت می برید، می توانید از تنوع زیر نیز استفاده کنید: فقط نیمی از براندی را در لیوان ها ریخته و با اسپرسو روی آن بریزید. باقی مانده براندی را در یک لیوان جداگانه سرو کنید. حالا اسپرسو را با شکر قهوه ای شیرین کرده و بنوشید. مابقی شکری که در لیوان باقی مانده را داخل براندی باقی مانده بریزید و کمی هم بزنید و نوش جان کنید.

اگر براندی در دسترس نیست، می توانید از گراپا، سامبوکا، کنیاک یا ویسکی نیز استفاده کنید.

کافه فردو
Caffe Freddoاین قهوه نوشیدنی عالی برای تابستان است.

برای این کار به تکه های یخ تقریباً نیاز دارید. ۵۰ میلی لیتر اسپرسو و تقریبا ۲۵۰ میلی لیتر شیر سرد و ۱ قاشق غذاخوری شکر. ابتدا شکر را به اسپرسویی که هنوز داغ است اضافه کنید تا سریع حل شود. سپس همه مواد را خوب مخلوط کنید. کوکتل شیکر برای این کار مناسب است. و Caffe Freddo شما آماده است.

برای اینکه نوشیدنی خیلی آبکی نشود می توانید به جای تکه های یخ معمولی از تکه های یخ قهوه استفاده کنید. برای این کار اسپرسویی مخلوط شده با کمی آب را در کیسه یخ بریزید و بگذارید یخ بزند.

کاپوچینو فردو
این قهوه عالی همچنین یک نوشیدنی تابستانی عالی است.

برای این کار به یک اسپرسوی تازه دم شده تقریباً نیاز دارید. ۱۵۰ میلی لیتر شیر، ۱ قاشق غذاخوری شکر، تکه های یخ و مقداری پودر کاکائو.

ابتدا شیر را کف کرده و همراه با تکه های یخ داخل لیوان بریزید تا به اندازه ¾ پر شود. سپس شکر را به اسپرسویی که هنوز داغ است اضافه کنید تا خوب مخلوط شود و داخل شیر کف شده بریزید. در پایان مقداری پودر کاکائو بپاشید و سرو کنید.

اسپرسو موکا + سیوکولاتو
قهوه خوشمزه حالا ما یک خلاقیت برای شیرینی های زیر شما داریم.
برای تهیه موکا اسپرسو سیوکولاتو به ۱ لیوان پودر کاکائو، ۱ لیوان پودر اسپرسو فوری، ۱ لیتر شکر، مقداری شکر وانیل، ۵۰ میلی لیتر خامه و ۲۰۰ میلی لیتر شیر داغ نیاز دارید.
ابتدا کاکائو، اسپرسو و شکر را با هم مخلوط کنید. حالا خامه را در یک لیوان مقاوم در برابر حرارت بریزید و مخلوط پودر را اضافه کنید. سپس خوب مخلوط کنید. (این کار با مینی مخلوط کن یا کف ساز شیر به خوبی کار می کند).
در آخر شیر بخار پز شده را داخل آن بریزید و دوباره هم بزنید.
در صورت تمایل روی آن را خامه فرم گرفته و کمی پودر کاکائو بریزید.

Moka Espresso Cioccolato شما آماده است.

خوشمزه!

اسپرسو اعم از تک یا دوتایی، با شکر یا بدون شکر، با کف شیر یا آب داغ، اسپرسو کوچک و معطر است اما هر بار یک تهدید جدید است.